17 januari Aankomst in Vientiane

17 januari 2016 - Vientiane, Laos

Vanmorgen met het busje vertrokken, volgepakt met een man of 15 en dan nog de bagage. Geleidelijk aan zie je de bergen minder worden en kom je in het vlakke laagland met meer bewoning, rijstvelden langs de weg en meer verkeer.. Vientiane ligt ook aan de Mekong en hier is ook het regeringpaleis dat ik vanmiddag nog passeerde. Omdat we vanmorgen vroeg uit Vangvien vertrokken kwamen we kort na de middag aan. Ik had verder niets geregeld, maar we kwamen midden in de stad aan waar de meeste guesthouses staan en meteen was daar een geschikte. Even douchen en dan nog de stad in want de tijd dringt. Zeker is dat ik een specifieke boeddhistische tempeL wilde bezoeken, n.l. Wat Sok Pa Luang. Over deze gemeenschap kocht ik jaren geleden eens een fantastisch mooi fotoboek, gemaakt door twee Nederlandse meiden, de een is fotograaf en de andere tekstschrijver en  ze verbleven een paar weken in het klooster om het leven daar vast te leggen.Het bleek nog een beste loop naar die Wat, zeker een half uur, maar onderweg zie je nog eens wat, b.v een mooie tempel waar van alles gaande was. In Wat Sok Pa Luang heerste een serene rust, een paar jongens waren de vallende bladeren aan het opvegen en dat lijkt prachtig in die diep orange kleding.

Al gauw kwam er een jongen bij me staan, omringd door vijf honden. Daar hield hij van, dat was duidelijk te zien, hij wees me op de plastic stoeltjes, die verderop werden opgestapeld en op een klein vrachtautootje gezet. Of ik wist wat dat was geweest, er was daar een uitvaart geweest. vrij zeker van een monnik, maar verder kreeg ik er niets uit. Maar toen ik later alleen wat verder liep, zag ik de resten van een vuur. Het rookte nog behoorlijk en toen ik dichterbij kwam zag ik een soort langwerpig stenen bouwwerk, van een meter hoog en van boven open.Er lagen bloemen en kaarsen. Hier was kort tevoren de monnik op een brandstapel neergelegd. Nu brandde alleen nog het hout. Zo zie je nog eens wat. Verder nog wat rondgekeken en de terugreis aangevangen, weer naar mijn guesthouse waar de taxi werd besproken die me morgen om half 6 hier gaat oppikken en naar het vliegveld gaat brengen. Vanuit Bangkok reis ik nog dezelfde dag naar Cha- am  beach en hoop daar Bert en Eef te treffen.

Tot later vanuit Cha-am....

rest volgt

1. Ineke:
    17 januari 2016
    Bijzondere ervaring...
  2. Sabine:
    17 januari 2016
    Lieber Jan,
    tolle Berichte, wundervolle Fotos.
    Weiterhin eine schöne Reise.
    Groetjes Sabine
  3. Jan F.:
    18 januari 2016
    Geweldige reis. Je hebt vast en zeker met volle teugen genoten.
    Voor je het weet zit je weer gezellig te fröbelen met Sabine en Henkie.
    Nog veel plezier en tot binnenkort.
  4. Eef ten Broeke:
    19 januari 2016
    JP is veilig aan gekomen in Cha-Am en heeft ons gevonden.
  5. Harm en Lies Dijksterhuis:
    19 januari 2016
    Wat maak jij wat mee. We lezen het elke dag met plezier. Doe je de groeten even aan Bert ten Broeke en zijn vrouw?
    Goede reis verder en behouden thuiskomst.
  6. Jeannet:
    21 januari 2016
    Wat een mooie reis! Het zal een hele mooie fotoalbum op leveren. Blij dat alles goed verlopen is maar dat zal mijn hoge leeftijd wel zijn.