16 januari Vangvieng

17 januari 2016

Het is een plaatsje van niks in de rimboe en toch trekt het al sinds jaar en dag veel jeugdige backpackers. De guesthousen rijzen de grond uit, er is water en er worden allerlei sporten aangeboden. Kajakken, speedbootvaren, fietsen, klimmen, ballonvaren (niet goedkoop), een scooter huren of gewoon de hele dag in de loungebanken liggen. In Nepal heb je Pokhara en dat heeft er wel wat van. De hele dagen jeugd op de straat en overal eten te koop en goekoop bier en 's avonds klinkt de muziek overal. Het ligt prachtig tegen hoge steile bergen, er zijn jungleachtige bossen met watervallen, grotten en zo nog meer.

Eerst wat gewandeld in de omgeving en 's middags heb ik me bij een groepje aangesloten. Als je zo dagenlang zo'n route doet kom je meteen al de eerste dag mensen tegen die later zomaar weer ergens opduiken, dan wordt er gegroet en als je ze ergens later nogmaals ontmoet ontstaat er contact. Zo was ik daar met een Frans echtpaar dat samen met mij op de boot zat en een jongen uit Slovenie die allerlei tripjes had bedacht  Dat leek ons wel wat en zo gingen we met vijf man op pad om de watervallen te bekijken. Heb je even aanspraak en te krijgt te weten wat iedereen doet. Het zijn bijna allemaal doorgewinterde reizigers, jong en oud, die heel Azie al hebben doorkruist. Het is hier in Laos nog allemaal een beetje in de beginfase, iemand die hier al langer komt zei, zo zag Thailand er voor 30 jaar geleden ook uit. Nu is Thailand voor een reiziger als ik eigenlijk te modern en ik ben dan ook heel blij dat ik heb gekozen voor een tocht  Laos. Geen probleem hier te reizen, de mensen zijn heel aardig, willen nog niet voor elke foto geld en reizen is helemaal geen probleem via de reiskantoortjes die je in alle straten ziet. Het is voor een Laotiaan moeilijker om van Winschoten naar Assen te gaan, dan voor ons om heel Laos door te reizen denk ik.

De taal is alleen erg moeilijk, ze spreken bijna geen engels en dat is jammer. In de tempels wil je graag even met de monikken praten, maar er komt niets.

Vandaag de busticket gekocht voorde reis naar de hoofdstad Vientiane, een korte reis van maar 3 uur. Ook de ticket voor de vliegreis van Vientiane terug naar Bangkok hier gekocht, maandag 18 januari.

Morgen naar Vientiane.